zpět

Zepter už dávno není jen o nádobí. Značka jde cestou zdravého životního stylu.

„Zepter je nadnárodní společnost, která působí v 60 zemích. Česko a Slovensko jsou pro skupinu Zepter strategické trhy. Máme přes 400 obchodníků, stále rozšiřujeme nabídku produktů a využíváme nové prodejní kanály. Chceme, aby spolu s námi zákazníci přijali odpovědnost za své zdraví. Proto jdeme už přes 30 let cestou zdravého životního stylu, který se v posledních letech stává nejen v Česku a na Slovensku trendovou záležitostí,“ říká Hana Kelarová, generální ředitelka ZEPTER INTERNATIONAL s.r.o.

Hana Kelarová a Martina Zvěřinová. Generální ředitelka Zepter International a generální ředitelka Citfin. Dvě aktivní ženy, které stojí v čele velkých společností ve společném rozhovoru.

Zepter byl u nás v 90. letech průkopníkem prodejů přímo u zákazníků. Pamatuji si takové akce i u nás doma. Co se od té doby změnilo?

Společnost Zepter udělala za 30 let markantní pokrok. Tradiční metoda přímého prodeje funguje stále výborně a jsme jejími hrdými průkopníky, museli jsme ale zohlednit očekávání a požadavky našich zákazníků, které se za 30 let do jisté míry vcelku logicky změnily. Osobní vztah se zákazníkem pro nás však zůstává prioritou. Dnes tento kontakt probíhá hlavně na prezentacích našeho sortimentu v regionálních kancelářích, kde mají zákazníci možnost si produkty prohlédnout, nechat si je představit a samozřejmě i prakticky vyzkoušet. Současně však Zepter vstoupil do světa online prodeje a jedním z našich prodejních kanálů je e-shop na webech Zepter.cz a Zepter.sk Naši prodejci mohou online prostřednictvím affiliate linků prodávat naše produkty, což zlepšilo efektivitu prodeje obchodníků, a zákazníkům e-shop Zepter zjednodušil nakupování. 

Strategickým obchodním nástrojem je Zepter Bizzclub. Vnímáme ho jako motivaci zákazníků, kteří jsou ochotni do zdravého životního stylu investovat. Registrovaní zákazníci, respektive členové Bizzclubu mohou nakupovat za exkluzivně zvýhodněné klubové ceny. Členství je zdarma a není podmíněno žádnými závazky. 

Moje máma používá nádobí Zepter, které si koupila v 90. letech ještě dnes.

To ráda slyším. Pokud by se jí na nich něco rozbilo, tak není problém. Na vše máme náhradní díly i dnes, včetně vlastního odborného servisu. Pokud tedy nakoupila v 2. polovině 90. let, stále se na její nádoby vztahuje 30letá Zepter záruka.

Jste v 60 zemích světa, jakou roli hraje český a slovenský trh?

Z pohledu celé skupiny jsou český a slovenský trh ve výsadním postavení. Šlo o jedny z prvních zemí, do nichž Zepter na začátku 90. let expandoval. Všechny produkty si vyrábíme sami, proto se umíme zaručit za tu nejvyšší možnou kvalitu. Výrobní závody máme v Německu, Švýcarsku a Itálii. Obchodní zastoupení máme na všech kontinentech.

Když působíte všude na světě, kurzové riziko musí hrát zásadní roli, jak ho řešíte a zavedla byste v ČR euro?

Česko a Slovensko je sloučeno do jedné divize a jelikož na Slovensku je euro, máme přístup k oběma měnám, takže jsme přirozeně zajištěni, což je obrovská výhoda. Na českou korunu dnes pohlížíme jako na stabilní měnu, bez prudkých velkých výkyvů, což nám dává dobrou možnost plánovat ceny na delší období.

K přijetí eura ale říkáme jednoznačné ano. ČR a SR jsou malé země a potřebují euro. Život lidí i firem by byl s eurem mnohem jednodušší.

Otázka zaměstnanců je dnes palčivá pro každou firmu. Jak a kde hledáte své zaměstnance? Dnes je to obecně velmi složité a váš obor je velmi specifický.

Máme dlouhodobě mimořádně nízkou fluktuaci kmenových zaměstnanců, kterých je cirka 70. Zakládáme si na jejich spokojenosti a vytváříme – věřím – dobré pracovní podmínky.

U obchodních zástupců je to trochu jiné. Daří se nám nabírat obchodní zástupce z řad spokojených zákazníků, tedy lidí, kteří si sami vyzkoušeli kvalitu našich produktů a rozhodli se je prodávat. Dalo by se říct, že jsou tak přirozenými ambasadory značky. Velmi malou fluktuaci máme i mezi obchodníky, díky efektivnímu obchodnímu modelu jsou někteří s naší značkou více než 20 let. Co považuji za klíčové je, že naši prodejci mají absolutní volnost. Někteří se prodejem živí na plný úvazek, pro jiné se jedná o velmi lukrativní vedlejší příjem k hlavnímu příjmu nebo k důchodu. Rozvoj našich obchodních zástupců je téma, které máme denně na stole. Chceme růst, a to bez dobrých obchodníků nejde.

Vaší misí je „umožnit lidem, aby se starali sami o sebe tím, že převezmou odpovědnost“, ale prodávat myšlenky je podstatně těžší než nádobí.

Ano, ale dlouhodobě to dává mnohem větší smysl a podle nás je to prostě správné. Navíc jsem přesvědčená, že se to vyplatí. S našimi produkty se dostáváme na sportoviště, k mladým lidem, dětem, vybavujeme školky. Motivujeme naše zákazníky, aby dbali o svoje zdraví a zdraví svých blízkých, aby předcházeli nemocem, urychlovali rekonvalescenci po úrazech. Máme produkty s technologiemi, které dostaly Nobelovu cenu, konkrétně naše světově unikátní lampy BIOPTRON. Jsou to naše zdravotnicky certifikované produkty, na které poskytujeme Zepter záruku 5 let. S oblibou říkáme, že neprodáváme „hrnce“, ale nádoby pro zdravé vaření. A toto pojetí by se dalo vztáhnout na všechny naše produkty.

Dříve se lidé v Česku a na Slovensku skoro styděli za to, že investují do svého zdraví, dnes je to jiné. Mladší generace je v této oblasti zvědavější a více aktivní. Je ochotná edukovat své rodiče a prarodiče. A tito lidé mají často produkty Zepter doma již mnoho let a my bychom rádi generace s našimi produkty propojili.

Vaše výrobky jsou kvalitní, takže nejsou nejlevnější, zasáhl vás pokles prodejů z důvodu klesajících maloobchodních tržeb v ČR? Jak se s tím vypořádáváte?

Pokles prodejů zasáhl i nás. Můžeme ale dobře srovnat ČR a SR. U nás v Česku je pokles trochu větší, než jsme predikovali. Češi možná více váhali, za co utratí své peníze. Je ale velmi důležité zmínit, že naše ceny nekopírovaly, respektive nezohledňovaly inflaci. Nepřistoupili jsme k žádným výrazným zdražováním. Jsme dost silní na to, abychom toto ustáli a pro naše zákazníky byli vždy jistotou. Můžeme také říct, že pokles tržeb jde na vrub naší vlastní marže. Věříme, že se nám tento prozákaznický přístup v budoucnu vrátí. Zákazníci nám zůstali věrní, což je pro nás nejdůležitější.

Jak jste správně řekla, naše produkty nejsou nejlevnější, protože jsou vysoce kvalitní, s mnohaletými garancemi. Všechny jsou velmi přísně testované, mnohé z nich jako zdravotnické produkty. Jsou na trhu skutečně těmi nejlepšími a taková investice se nakonec každému vyplatí. Navíc, členové našeho Zepter BIZZCLUB nakupují v průměru o 15-20 procent výhodněji při každém nákupu.

Kamenné obchody Zepter neznám, takže jaký druh prodeje je pro vás nejzajímavější?

Stále děláme tradiční metodu přímého prodeje. Přesunuli jsme se z domácností na otevřenější prodejní prezentace, které naši zákazníci vnímají do jisté míry i jako společenskou událost, kde se mohou setkávat. Přestože přímý prodej v minulosti velmi poškodily nekalé praktiky některých firem, které prodávaly za přemrštěné ceny nekvalitní zboží všeho druhu, my v tomto modelu dále bez problémů fungujeme a našim zákazníkům se věnujeme skutečně individuálně. Mimo jiné jsou jim k dispozici naše zákaznická oddělení.

Máme rovněž klasické prodejny, například v Praze a v Bratislavě, ve všech českých a slovenských regionech je také obchodní kancelář. Novinkou jsou showroomy, kde se zákazníci mohou setkat s prodejci. Začali jsme s nimi na Slovensku v Košicích a v Bánské Bystrici. Letos bychom chtěli otevřít nový showroom také v Česku. Chceme být našim zákazníkům blíže.