zpět

Pád spotřebitelské důvěry Čechů pokračuje

24.6.2022

Rostoucí inflace se dál drtivě podepisuje na spotřebitelské důvěře. Ta podle dnešních ranních dat z ČSÚ na červen klesla na 74,7b. Jedná se o další pád a nejhorší čísla od roku 2012. Podnikatelská důvěra je na tom relativně dobře, ale také klesla na 103,1b. Jediné, co brání hlubšímu pádu je nízká nezaměstnanost.

Při pohledu na inflaci, a především při výhledu tempa zdražování v dalších měsících, se nelze divit tomu, že spotřebitelská důvěra bude i nadále velmi nízká, případně se bude nadále propadat.

Domácí inflace vysává z peněženek spotřebitelů čím dál více peněz a v nejbližších měsících se nedá čekat obrat k lepšímu. Naopak by nebylo velkým překvapením, kdyby se tempo zdražování dostalo daleko přes 20% hranici. Za květen to bylo 16 %.

Jedinou hrází před mnohem vyšším propadem spotřebitelské důvěry v ekonomiku je nízká nezaměstnanost. Čím se v budoucnu bude stávat situace s cenami vážnější, tím více si lidé budou chtít udržet zaměstnání, takže hrozí, že poleví i tlak na růst mezd. Proti tomu půjde obecná společenská poptávka po růstu platů a mezd. Tento mix však vyústí nejspíš jen v růst nejistoty domácností.
Z Německa se bohužel valí ne příliš dobré zprávy. Inflace pomalu roste, index nákupních manažerů klesá a tržby maloobchodníků nejsou v nejlepší kondici, přitom síla spotřebitelské poptávky v Německu do velké míry táhne průmysl ČR.