zpět

Osobnost týdne: Vladan Hejnic, VIVnetworks.com s.r.o.

Firmy Vladana Hejnice podnikají ve vývoji a provozování technologií pro eCommerce. Jejich klienty jsou největší e-shopy v 28 zemích světa. Společnost VIVnetworks je největším poskytovatelem affiliate marketingu ve střední a východní Evropě. Společnost Targito zase poskytuje technicky velmi dokonalou platformu pro personalizovanou komunikaci mezi retailerem a jeho zákazníky. Poslední a nejmenší společností pana Hejnice je Contentiamo sdružující 750+ influencerů v několika zemích, kde poskytují Influencer marketing středně velkým a velkým společnostem.

Všechny společnosti včetně VIVnetworks jsou jedničkou ve svém oboru a daném regionu. Jsou vyhledávané pro svoji dokonalost v technologiích, know-how specialistů a pokrytím ve 28 zemích světa.

Jaké byly vaše začátky v podnikání a co byste v dnešní době doporučili těm, kteří si chtějí také splnit své podnikatelské sny?

My jsme s mým společníkem Robertem Studeným ještě zastánci klasického profitabilního podnikání. To znamená, že jsme vždy riskovali jen své vlastní peníze a prostředky našich rodin. Pokud jsme si půjčovali peníze, tak jen jako pojistku pro případ, že by klient včas nezaplatil a my jsme museli ze svého za klienta zaplatit DPH. Měsíčně platíme DPH několik milionů korun. Zmiňuji to proto, že dnešní mladí podnikatelé většinou riskují především cizí kapitál bez přímé odpovědnosti za něj. Vidím to jako velký problém, protože to není výchovné, a proto krachuje tolik firem. Nikdo nemluví o tom, kolik každý rok krachuje startupů a nechá za sebou dluhy a to nejen investorům, ale především zaměstnancům. Nikdo se tím přirozeně nechlubí.

My jsme vždy rostli organicky. Ano je to pomalejší, ale naučíte se mnohem více a zvyšujete šanci uspět. Nechci spekulovat o kolik procent, ale jestli se dnes “říká” že přežije každý devátý startup, tak našim způsobem musí uspět každý, kdo nemá vyloženě nepotřebný produkt. To znamená, že klienti za něj nejsou ochotni zaplatit férovou cenu. Férová cena je součet nákladů a přiměřený zisk.

S Robertem Studeným jsme společně začali podnikat v roce 2007, kdy už jsme oba měli po prodeji svých prvních společností, zahraniční zkušenosti a finanční zázemí. To je asi ten největší rozdíl oproti dnešní mladé generaci, která chce podnikat. Ale i já jsem si v roce 1992 půjčil od rodičů 100tis Kč a to byl můj první kapitál. Robert dříve podnikal v tiskařském oboru a na svoji první tiskárnu si vydělal po večer po práci. Oba jsme na začátku objevovali svůj čas, nesli jsme odpovědnost za půjčené peníze a neexistovala varianta, že je proděláme a nevrátíme. Dnes toto nevidím a je to velmi špatně. Tedy radím dnešním podnikatelům si nejprve buď vydělat zaměstnáním peníze, které pak investuji do podnikání nebo pokud jsou nedočkaví, tak si půjčte v rodině nebo od příbuzných. Až když máte prvního platícího zákazníka, běžte to ukázat investorům.

VIVnetworks.com s.r.o.


Všeobecně se hovoří o přicházejícím poklesu domácí ekonomiky, dělá vaše firma nějaké kroky proto, aby rok 2023 zvládla bez dopadů recese?

Ano děláme, investujeme ještě více. Za prvé nevěřím, že přijde faktická recese, pokud se firmy nebudou chovat hystericky. Za druhé, náš obor i s menším výkyvem v začátku roku 2022 stále roste. Máme obrovskou výhodu, poskytujeme takové služby, které se v době recese neomezují a naopak se do nich přelévají rozpočty. A i kdyby recese přišla a firmy by masivněji propouštěli, tak se trochu ozdraví trh práce, který je v ČR neskutečně zabetonovaný. Také recese nechá padnout ty firmy, které už tu dávno neměli co dělat a takový ozdravný proces je vždy přínosný pro ekonomiku. Tedy v obou variantách vidím velké příležitosti.

Vztahy s obchodními partnery jsou pro byznys klíčové. Každá firma má svůj způsob, jak se je snaží udržet a podpořit. Jak k této věci přistupuje vaše firma?

My klientům generujeme 5-40% obratu v on-line prodejích, tedy ekonomicky jsme pro ně celkem důležití, proto je pro nás důležité se s klienty osobně setkávat a rozumět jejich výzvám a hledat příležitosti, kde jim dále umíme pomoci. Pro naše klienty a odbornou veřejnost organizujeme vlastní konference v několika zemích a snažíme se tak nepřímo inspirovat. Máme přes 1400 klientů ve 28 zemích světa a celkem máme 75+ zaměstnanců. V tomto množství klientů není možné udržet osobní kontakt. Konference a setkání komunit je pro udržení vztahu s klienty velmi důležité.

Vzhledem k dlouhodobé nízké nezaměstnanosti v ČR se firmy neustále potýkají s nedostatkem kvalitních lidí. Trh práce je vyčerpaný, co děláte, abyste získali kvalitní nové kolegy, a udrželi spolehlivé stávající zaměstnance?

Především uvažujeme naši stabilitu. Nejen že podnikáme v progresivním oboru, ale stále inovujeme a to přitahuje lidi. Lidé chtějí pracovat v těch nejlepších společnostech a to se vyznačuje tím, že jste například lídr trhu a to my jsme. Tím, že naše podnikání je zdravé a jsme vždy profitabilní, tak to souvisí se stabilitou. Máme fluktuaci pod 10%. Ano, kvalitní lidi jsou zaměstnaní, plně vytížení, ale někdy zneužívaní zaměstnavatelem. Tyto lidi vyhledáváme.

Kde spatřujete největší výhody českých firem? V čem za zbytkem světa pokulháváme a co je naopak naší rozdílovou kvalitou?

Jsme mnohem flexibilnější a umíme hledat cesty. Na druhou stranu naše produktivita je stále nižší. Stále nemáme zavedené procesy a vyhodnocování každého pracovního místa. Propouštíme ty neschopné příliš pozdě. Neschopné pro mne znamená líné. Lenost je nechuť se zlepšovat, vzdělávat, udělat pro firmu něco nad rámec a zlepšovat vše kolem sebe. Kdo bere práci jen od/do a těší se na konec pracovní doby, nemá u nás místo. Vytváříme tvořivé a růstové prostředí, aby lidi byli lepšími a těšili se každé ráno do práce. Měli vyšší smysl, proč s námi spolupracují. My v každé firmě bouráme staré a nefunkční pořádky. Jsme u klientů trochu revolucionáři, ale dává nám to všem smysl. Ano někdy jdeme v nějaké oblasti cestou, kterou chceme nově vyzkoušet, a ne vždy se to povede. To je v zahraničí mnohem těžkopádnější. Když jste ale malý národ svým počtem tak jinou možnost nemáte. Západní země benefitují ze své ekonomiky, která je po těch mnoho desítkách let mnohem výkonnější díky rozsahu. Oni mají jinou strategii, oni musí být více konzervativní.

Když potřebujete najít novou inspiraci nebo se jen zrelaxovat a pobavit, jaký je váš recept?

Fenomén podcastů je pro mne velmi přínosný. Mohu si poslechnout rozhovor, který jde do větší hloubky než dnešní dvacetiminutové přednášky na konferencích, které už ztrácejí hodnotu. Přesto čas od času vycestuji na nějakou konferenci. Dostanu tam nápad a hned si ho zapracuji. Kdybych tam ale měl cestovat jen kvůli přednáškám, tak je to ztráta času a peněz. 

Alespoň v našem oboru. Další skvělý zdroj know-how a inspirace jsou různé Mastermind kluby a skupiny. To je skvělá příležitost jak se poradit s podnikateli, kteří jsou podobně velcí a často řeší podobné problémy. Někdo je v řešení dále a někdo na začátku. Výměna zkušeností je velmi důležitá. V tomto ohledu mohu velmi doporučit www.mastermindklub.cz.

Co by každý člověk měl podle vás alespoň jednou za život udělat?

To je velmi těžká otázka, ale mně velmi dobře funguje, když se stále vzdělávám. Je to věčná touha se zlepšovat. Při tom poznám mnoho lidi s podobným naturelem a vznikají zajímavá přátelství. Tedy za mne vzdělávání.