zpět

Osobnost týdne: Martin Knápek, Automobilový závodník

Připravili jsme pro vás rozhovor s mladým talentem z automobilového závodního světa. Martin Knápek (17) je závodník rallycrossu, i když to může znít neuvěřitelně, závodí od svých 8 let. Z počátku to byl autoslalom, který ho do motosportu přivedl. Později však přesedlal na rallycross, kde našel tu pravou vášeň. Mezi jeho největší úspěchy patří především titul mistra ČR.

Za tímto velkým úspěchem však stojí dřina, odhodlání se neustále zlepšovat a být mezi těmi nejlepšími. To samé lze říci i u studijních výsledků, kterých Martin dosahuje. Neustále se zlepšuje v angličtině a jeho nadšení do motosportu úspěšně kombinuje s prezenční formou studia.

Jaké jsou jeho plány do budoucna a jaké byly jeho závodní začátky? Jak se vypořádává s aktuálním hledáním sponzorů, kteří by podpořili jeho cestu k úspěchu?

Martin Knápek, osobnost týdne z netradičního odvětví pro edevizy.cz odpovídá na otázky ze světa motosportu.

Jaké byly vaše začátky a kdy jste poprvé usedl za volant závodního speciálu?

Moje závodní kariéra začala v osmi letech na autoslalomech v Panenském Týnci, kde jsem získával svoje první zkušenosti v našem rodinném Ford Focus Combi. V této disciplíně jsem zůstal ještě další dva roky a v deseti letech jsem se přesunul do rallycrossu (RX). Od začátku se mi RX moc líbil a věděl jsem, že tady už chci zůstat. Začínal jsem jako hobby závodník v Sedlčanech se Škodou Felicia a postupně jsem se posouval dále. Ve třinácti letech jsem vyhrál rallycrossovou akademii pořádanou Autoklubem ČR a další rok jsem měl premiéru na Mistrovství České republiky, kde se mi později podařilo získat tituly druhého vicemistra, vicemistra, mistra ČR a třetí místo v Zóně střední Evropy. Do své akademie si mě vybral úspěšný rallyový závodník Jan Černý, který mě hodně naučil.

Jak zvládáte školu? Dá se to všechno spolehlivě skloubit s prezenční formou vašeho studia?

Závody bývají o víkendu a je jich většinou kolem deseti za rok. Obvykle odjíždíme v pátek, tím pádem absence nejsou tak vysoké. Každopádně mám štěstí, že mi ve škole vycházejí vstříc a já se snažím zameškanou látku co nejdříve doplnit.

Jak vypadá vaše příprava na závody a jak probíhají?

Na závody se přijíždí z pravidla v pátek, kdy probíhají technické přejímky. Já si také rád chodím prohlédnout trať, abych se s ní seznámil a podíval se, kde jsou nebezpečné úseky a kde by se naopak dalo předjíždět. Za chůze navíc vidíte detaily, jako jsou například díry, než při rychlé jízdě z auta. V sobotu se začíná volnými tréninky a prvními rozjížďkami. Další a poslední závodní den se dojedou zbylé rozjížďky a semifinále. V semifinále se rozhodne, kterých 6 nejlepších jezdců se posune dále a ti si to rozdají v samotném finále. Po těchto finálových jízdách už je jen slavnostní vyhlášení výsledků.

Jak často a kde trénujete? Jak takový trénink vypadá? Je součástí i příprava mimo trať?

Řídit závodní auto je fyzicky náročné, proto téměř každý den cvičím a zlepšuji si fyzickou kondici. S autem bych samozřejmě nejraději také byl na trati pořád, ale je to časově i finančně náročné. Proto jezdím skoro každý týden na motokáry do Praga Arény, kde se skvěle trénuje ideální stopa, fyzička i předjíždění a blokování soupeřů. Mnoho ostatních závodních jezdců trénuje také na závodních simulátorech, ale já si myslím, že není nad to sedět v opravdovém stroji, proto mám hry spíše na zábavu a streamování na mém Twitch kanále. V autě většinou sedím alespoň jednou za měsíc. Na tréninky jezdíme převážně do Sedlčanské kotliny, kde se také pořádají rallycrossové závody. Mimo fyzickou přípravu zlepšuji i angličtinu, protože závody se jezdí zejména v zahraničí.

Motosport je obecně považován za velmi finančně nákladný, máte nějaké sponzory, kteří Vám pomáhají s dosažením vašich cílů?

Bez mých partnerů bych tento sport dělat nemohl. Mezi mé nejsilnější partnery patří například PAJR motorsport, olejářská firma YACCO, výrobce nářadí NAREX, nebo firma MONTKOVO a také moji rodiče :-D. Stále však hledám silného partnera, se kterým se posuneme o úroveň výš a to momentálně na Mistrovství Evropy.

Pokud tedy najdete sponzory, jak taková spolupráce vypadá a co mu můžete nabídnout?

Spolupráce se sponzory by měla být výhodná pro obě strany, proto to u mě nálepkou na autě nekončí. Snažím se lidem převážně skrze sociální sítě co nejlépe představit firmu partnera a v akci ukázat, že jejich produkty jsou těmi nejlepšími. Vytvářím tedy různá videa, produktové fotografie a mnoho dalšího, na čem se s partnerem domluvíme.

Jaké jsou vaše cíle do budoucna?

Myslím si, že je potřeba mít vysoké cíle. Já se vždy viděl na startu vedle nejlepších jezdců na Mistrovství světa. Vím, že mě čeká dlouhá a těžká cesta, ale věřím, že se silným partnerem to dokážeme.

Více informací o Martinovi ZDE