zpět

Osobnost týdne: Jana Kaufmanová, Akinu CZ s.r.o.

Firma Akinu CZ s.r.o. je na trhu v České republice bezmála 30 let. Od svého počátku se zabývá zásobováním potravinových obchodů – nyní již nadnárodních řetězců, chovatelskými potřebami a krmivy. Produkty, které do řetězců dodává, si nechává vyrábět pod svou vlastní značkou, podle vlastních receptur a návrhů, jak v Evropě, tak i různých koutech světa. Mezi hlavní produkty patří především pamlsky, odměny a hračky pro psy a kočky.

Ing. Jany Kaufmanové, jednatelky společnosti, jsme se zeptali na začátky v jejím podnikání a také na to, jak se její firma vypořádává s aktuálním růstem cen.

Jaké byly vaše začátky v podnikání a co byste v dnešní době doporučili těm, kteří si chtějí také splnit své podnikatelské sny?

S podnikáním jsme začali v roce 1993. Impulsem bylo pořízení pejska, u kterého bylo potřeba řešit krmení a výživu. Z pověstné garáže se vstupním kapitálem téměř 0 korun jsme se dostali až na úroveň tisíců paletových míst ve vlastním skladovém areálu.

Je ale potřeba říci, že je zatím vším opravdová dřina 7 dní v týdnu bez dovolených, zábavy a také podpora našich rodičů. Vše skloubit s výchovou dvou dětí, řešení vlastního bydlení a zorientovat se v „džungli devadesátek“ nebylo opravdu jednoduché. Dnes na to již vzpomínám s úsměvem na rtech a tyto doby mi připomíná pár věcí, které jsem si schovala jako je fax, první notebook a první digitální fotoaparát.

Dnešní doba nenabízí tolik podnikatelských možností jako 90. léta. Nicméně důležité je nebát se a zkusit zrealizovat svoje představy a plány. Jde o to, udělat ten první krok, nebát se a vykročit. Protože pokud vykročíte, na cestě vás vedle překážek potká i to pověstné štěstí, které je tolik potřeba.

Jak na vás dopadá inflace, se kterou se Česká republika momentálně potýká?

Stejně jako všichni ostatní i my bojujeme se zvyšujícími se cenami vstupů. Bohužel, někteří dodavatelé zdražují pouze na základě očekávaných zvýšených nákladů, nikoliv podle skutečnosti. V první řadě se snažíme hledat interní úspory, abychom toto zvýšení nákladů nemuseli promítnout do zvyšování cen. I přes tuto snahu jsme byli nuceni během roku 2022 naše prodejní ceny navýšit.

Vztahy s obchodními partnery jsou pro byznys klíčové. Každá firma má svůj způsob, jak se je snaží udržet a podpořit. Jak k této věci přistupuje vaše firma?

Pokud přijdete do naší zasedací místnosti, uvidíte nápis: 1. místo vyhrává: náš zákazník, náš parťák!

S většinou retailových zákazníků spolupracujeme od doby jejich vstupu na český trh. Po celou dobu jsme se snažili a snažíme nabídnout zboží a servis k jejich spokojenosti. Vždy se nám vyplatilo férové jednání.

Vzhledem k dlouhodobé nízké nezaměstnanosti v ČR se firmy neustále potýkají s nedostatkem kvalitních lidí. Trh práce je vyčerpaný, co děláte, abyste získali kvalitní nové kolegy, a udrželi spolehlivé stávající zaměstnance?

Máme vlastní společenství, které se řídí desaterem. Každý jednotlivec je pro nás důležité kolečko soukolí, a tak je k němu přistupováno. Téměř všechny nás spojuje láska ke zvířatům. Většina z nás má doma nejednoho domácího mazlíčka, a každému z nich jsou dveře naší firmy otevřeny.

Budování a udržení kvalitního týmu je každodenní práce, především zde platí, že upřímnost a férové jednání se vyplatí. Pravidelně se všichni potkáváme a sdílíme úspěchy, ale i to co se nepovedlo. Každý jednotlivec má možnost ovlivnit konečný výsledek a zároveň ho pocítit při odměňování. Důkazem, že to asi děláme dobře, je velice nízká fluktuace a nemálo zaměstnanců, kteří jsou s námi opravdu dlouhou dobu - 15 let není výjimkou.

Pečujeme nejen o naše „velké Akiňáky“, ale děláme společně akce i s našimi dětmi. Minulý rok jsme před Vánocemi uspořádali šicí dílnu, kde nám děti pomohly vyrobit vánoční čmuchací punčochy. Celý výtěžek z prodeje těchto punčoch putoval na spolek Kolie a sheltie v nouzi. Letos v létě jsme pro děti našich zaměstnanců uspořádali příměstský tábor. Součástí nebyla jen zábava, ale děti si mohly zkusit balení zboží, nalepování štítků, splintování apod. Tato část dne, patřila mezi ty oblíbené.

Kde spatřujete největší výhody českých firem? V čem za zbytkem světa pokulháváme a co je naopak naší rozdílovou kvalitou?

V posledních letech český spotřebitel upřednostňuje české výrobky za předpokladu, že kvalita versus cena je pro něj přijatelná. Některé české firmy mohou úspěšně konkurovat i těm nejúspěšnějším ve světě. Mnohdy ale mohou narážet na bariéry vlastního trhu a omezený přístup k finančním zdrojům. Z vlastní zkušenosti víme, že některé inovativní projekty (např. Alternativní zdroje proteinu) jsou v zahraničí mnohem více podporovány ze strany státu.

Chceme věřit a doufat, že brzy nastane doba, kdy bude více cítit podpora malých a středních českých firem. Tím snad budeme moci navázat na bohatou tradici podnikatelských velikánů, kteří se proslavili v celém světě.

Když potřebujete dobít „baterky“, najít novou inspiraci, nebo se jen zrelaxovat a pobavit, jaký je váš recept?

Na dobití baterek je ideální sluníčko, a já to mám podobně. Pokud k tomu přidám pravidelné cvičení a pobyt v přírodě, tak je to dokonalé. Samozřejmě k tomu všemu patří starost a péče nejen o rodinu, ale také o všechna zvířátka, která s námi žijí.

Co by každý člověk měl podle vás alespoň jednou za život udělat? (Jakou knihu si určitě přečíst, jaké místo na světě navštívit, co zajímavého prožít?)

Netroufnu si napsat ani název knihy ani místo, ale rozhodně doporučuji alespoň jednou vystoupit ze své komfortní zóny, poznat sám sebe, svoje hranice a možnosti. Rčení „Co tě nezabije, to tě posílí“ bývá pak na místě.