zpět

Důvěra českých spotřebitelů se zvedá, podnikatelská jde naopak dolů

24.2.2023

Zatímco spotřebitelská důvěra v únoru nabrala na síle a poskočila na 87,7b., důvěra podnikatelů naopak mírně klesla na 92,3b. a už šestý měsíc je prakticky beze změny.

České domácnosti neočekávají, že se jejich finanční situace výrazně zhorší a počítají s tím, že se bude pomalu zlepšovat. Velkou naději dává skutečnost, že se zvedl počet domácností, které se domnívají, že je čas na větší nákupy. To může být dobrou zprávou pro maloobchodníky, kteří v posledních měsících čelí úbytku zákazníků.

Svižné tempo růstu cen přetrvává, ale supermarkety jsou plné lidí s plnými košíky. I když jdou ceny nahoru, jejich tempo polevuje a letos by se spotřebitelská inflace měla dostat do jednociferného tempa růstu. Celková situace spotřebitelů by se tak měla nadále lepšit.

Nízká nezaměstnanost je další dobrou zprávou. Obava o ztrátu zaměstnání neroste, a i když se podíl lidí bez práce bude mírně zvedat, nebude se jednat o masivní vlnu propouštění.

Není divu, že podnikatelská důvěra klesá. Například podle finálních čísel se HDP našeho největšího obchodního partnera ve 4Q 2022 propadl a německá ekonomika mezičtvrtletně klesla o 0,4 %. Po roce a půl tak Německo míří do recese.