zpět

Toyota se blíží k sériové výrobě „solid-state“ baterií

24.10.2023

Největší světový výrobce automobilů tvrdí, že je "téměř u cíle", pokud jde o rychlost potřebnou pro plnou výrobu baterii nove generace.

Japonsky konglomerát Toyota vyhlásila, že v celosvětovém závodě o komerční využití této technologie je již téměř u cíle a vyrábí baterie nové generace pro elektromobily stejnou rychlostí jako současné baterie.

Její pokrok ve výrobní technice přichází v návaznosti na "průlom" v oblasti materiálů pro baterie, o němž nedávno prohlásila největší světová automobilka podle počtu prodaných vozidel. Toyota by měla být schopna masově vyrábět polovodičové baterie (solid-state) do roku 2027 nebo 2028.

Polovodičové baterie jsou již dlouho chváleny jako potenciální "změna hry", která by mohla vyřešit problémy s bateriemi pro elektromobily, jako je doba nabíjení, kapacita a riziko požáru.

Pokud se to podaří, Toyota předpokládá, že její elektromobily poháněné pevnými bateriemi budou mít dojezd 1 200 km, což je více než dvojnásobek dojezdu jejích stávajících elektromobilů, a dobu nabíjení do 10 minut.

Hromadná výroba polovodičových baterií je však nákladná a komplikovaná a banka Goldman Sachs varuje před "poměrně obtížnou cestou k rozšíření v nadcházejícím desetiletí".

Mezi problémy patří mimořádná citlivost baterií na vlhkost a kyslík a také mechanický tlak, který je nutný k tomu, aby baterie držely pohromadě a nedocházelo k růstu dendritů, kovových vláken, která mohou způsobit zkrat.
Podle Toyoty je montážní proces, při němž je třeba rychle a přesně sestavit vrstvy katodových a anodových článků, aniž by došlo k destrukci materiálů, jednou z nejdůležitějších a nejtěžších technologií pro hromadnou výrobu.

Na otázku, zda je Toyota v současné době schopna vytvářet polovodičové baterie stejnou rychlostí jako lithium-iontové baterie, jeden z inženýrů Toyoty uvedl: "Co se týče rychlosti skládání, jsme téměř u cíle." Budeme zvyšovat objem a testovat kvalitu".

Toyota v září umožnila novinářům, analytikům a investorům prohlídku svého závodu Teiho v Aichi, kde je společnost připravena na masovou výrobu pevnolátkových baterií. Prohlídka továrny následovala po červnovém semináři, během něhož společnost prohlásila, že objevila "materiálové řešení", díky němuž baterie vydrží déle a budou fungovat stabilněji.

Toyota minulý týden zahájila spolupráci s energetickým podnikem Idemitsu Kosan, aby společně vyvinuly a vyráběly materiál pro baterie v pevném skupenství známý jako sulfidový pevný elektrolyt, který je podle společností nejslibnější při řešení problému trvanlivosti. Termíny vývoje se v minulosti běžně posouvaly, takže mnozí analytici byli skeptičtí k tomu, že Toyota svůj nový termín komercializace dodrží.

I přes zvýšenou důvěru ve výrobní technologie vedení Toyoty přiznává, že korporace musí ještě zlepšit způsob, jakým zajišťuje kvalitu materiálů baterií při jejich výrobě ve velkém množství.

Prezident Toyoty Koji Sato minulý týden na tiskové konferenci prohlásil, že objemy výroby pevnolátkových baterií budou pravděpodobně minimální, až je společnost začne používat v elektromobilech již v roce 2027. "Myslím, že v tuto chvíli je nejdůležitější vypustit [polovodičové baterie] do světa a od té doby budeme uvažovat o rozšíření objemu," řekl dále.

V poslední době se daří i dalším podnikům. Čínský výrobce baterií CATL oznámil, že do konce roku plánuje sériovou výrobu polotuhých baterií, zatímco jihokorejský výrobce baterií Samsung SDI vyrobil plně automatizovanou pilotní linku na výrobu polotuhých baterií.