zpět

Osobnost týdne: Tomáš Just, TAVOBAL s.r.o.

Tomáš Just je manažerem provozu ve firmě TAVOBAL s.r.o. Jedná se o společnost, která se zabývá prodejem obalových materiálů již přes 20 let. Firma byla založena v roce 1999 a v jejich začátcích prodávala výhradně jen pomůcky na stěhování. Postupem času společnost spustila e-shop, kde prezentuje své velkoobchodní i maloobchodní aktivity. V dnešní době je situace s dostatkem obalů pro zboží a firmy nedostatečně objasněná, a proto jsme rádi, že si Tomáš Just udělal čas na zodpovězení našich otázek.

Pana Justa jsme se zeptali na to, jak se firma vypořádává s nedostatkem zaměstnanců a jak na podnik dopadá inflace v tomto složitém období.

Naše firma se nazývá TAVOBAL s.r.o. Zabýváme se velkoobchodním a maloobchodním prodejem obalových materiálů. Začínali jsme především s prodejem pomůcek na stěhování – kartonové krabice, folie, lepicí pásky, plastové přepravky, ale také stěhovací popruhy nebo rudly. Postupem času jsme spustili e-shop s obalovými materiály, kde sortiment neustále rozšiřujeme. Zároveň provozujeme kamennou prodejnu obalových materiálů v Praze, kterou je možno navštívit a setkat se s profesionálním přístupem specialistů v tomto oboru, kteří poradí zákazníkům s výběrem vhodných obalových materiálů pro balení a zasílání zboží. Dokážeme zároveň poradit s optimalizací balících procesů ve skladech, na což se převážná většina firem momentálně zaměřuje.

Jaké byly vaše začátky v podnikání a co byste v dnešní době doporučil těm, kteří si chtějí také splnit své podnikatelské sny?

Začínali jsme ve složitých podmínkách a postupně jsme se snažili vytvořit něco originálního, co nikdo před námi neudělal ať už v podobě internetového obchodu, tak zároveň v kamenné prodejně, kde se zaměřujeme na výše uvedené.

Tvrdá práce a jít si za svým bez ohledu na ostatní. Jedině poctivou svědomitou prací doplněnou o tvořivost, píli a upřímnost vznikají ty nejlepší věci.

Jak na vás dopadá inflace, se kterou se Česká republika momentálně potýká?

Lidé v našem podnikání se vlivem nárůstu cen snaží hledat alternativy pro svůj byznys a my na to samozřejmě musíme reagovat a být o krok před ostatními. Samozřejmě to ovlivnilo všechny, nákupní ceny rostou, stejně jako ceny energií a pohonných hmot. Podepsalo se to v podstatě na všem a je na to potřeba adekvátně reagovat.

Vztahy s obchodními partnery jsou pro byznys klíčové. Každá firma má svůj způsob, jak se je snaží udržet a podpořit. Jak k této věci přistupuje vaše firma?

Základem je vždy držet slovo. V našem byznyse je důležité dodržování dohodných termínů a udržení kvality výrobků, které prodáváme. Toho se snažíme docílit pečlivou kontrolou dodaných produktů a dobrou reakcí na zvýšené požadavky našich zákazníků skrze nadstandardní vztahy s našimi dodavateli, kteří naši tezi sdílejí s námi.

Vzhledem k dlouhodobé nízké nezaměstnanosti v ČR se firmy neustále potýkají s nedostatkem kvalitních lidí. Trh práce je vyčerpaný, co děláte, abyste získali kvalitní nové kolegy, a udrželi spolehlivé stávající zaměstnance?

Primárně se našim zaměstnancům snažíme nabídnout lepší podmínky než má srovnatelná konkurence, různé benefity ať už v podobě kvalitního pracovního oblečení, dodatečné dovolené nebo různých zážitkových akcí. Samozřejmě nejsme schopni vždy vyhovět všem požadavkům, ale máme poměrně dost zaměstnanců, kteří jsou u nás 5 let a déle, což je pro mě jedna z vypovídajících hodnot. Chybějící stavy se pak snažíme doplňovat brigádníky či zaměstnancem se zkráceným pracovním poměrem.

Kde spatřujete největší výhody českých firem? V čem za zbytkem světa pokulháváme a co je naopak naší rozdílovou kvalitou?

Začnu tím, kde pokulháváme. Určitě by do budoucna pomohlo přijetí eura. Jako výhodu českých firem vidím neustálou chuť se zlepšovat a dohánět to, co jsme za poslední dekádu různými problémy ztratili. A určitě můžeme být pyšní na některé dneska už světové domácí značky jako je například moje oblíbená Tatra nebo našemu průmyslů bližší Juta.

V médiích jsme často slýchávali o nedostatku obalového materiálu. Můžete prosím vysvětlit jeho důvody?

Když to vezmu z té obecné stránky, tak podobná situace na trhu s obaly za tu dobu co tomto odvětví podnikáme, nebyla. Výrobci byli přetíženi z důvodu vysoké poptávky z dob začínajícího covidu a vládních omezení a postupně se z této situace dlouho dostávali, protože se většina výrobců bála větších investic z obav, co bude následovat. To pak mělo vliv na velkoobchodní prodej a bylo třeba, aby se změnila strategie firem v nákupu spotřebních obalových materiálů.

Pokud to však vezmu z našeho pohledu, tak bylo třeba včas a rychle reagovat na nastalé situace. Proto jsme se dostatečně předzásobili a byli jsme po celou dobu této složité situace schopni bezproblémově zásobovat naše klíčové zákazníky.

Když potřebujete dobít „baterky“, najít novou inspiraci nebo se jen zrelaxovat a pobavit, jaký je váš recept?

Určitě je to má rodina. Chvíle strávené s nimi jsou nenahraditelné a jsou to nejdůležitější chvíle našeho života. Jinak osobně mám v tomhle ještě rezervy a na recept pořádného relaxu jsem ještě nepřišel.

Co by každý člověk měl podle vás alespoň jednou za život udělat?

U každého člověka to bude asi individuální, ale myslím si, že by měl každý člověk umět milovat sám sebe a v určité chvíli pokud to situace dovolí umět posunout svoje hranice.