zpět

Domácnosti v dubnu utrácely

4.6.2025

Dubnový maloobchod potvrdil, že spotřebitelský apetit tuzemských domácností je solidní. Konkrétně velmi silný dubnový růst maloobchodu lze částečně vysvětlit načasováním Velikonoce, které letos připadaly na duben. Dobře je to vidět v tržbách za potraviny.

Maloobchodní tržby (duben 2025)

Maloobchodní tržby v dubnu oproti březnu vzrostly o velmi silných 1,2 %. V meziročním srovnání maloobchod zrychlil na 5,8 % z březnových 3,9 %. Velmi silný dubnový růst maloobchodu lze částečně vysvětlit načasováním Velikonoce, které letos připadaly na duben. Dobře je to vidět v tržbách za potraviny.

Maloobchod ve stálých cenách se tak v dubnu dostal lehce nad průměr r. 2021, tj. nad rok, který ještě nebyl zatížen inflační vlnou a zároveň již nebyl tak výrazně zkreslen pandemií.

Při bližším pohledu v dubnu oproti březnu vzrostly výrazně tržby za potraviny (2,4 %) a v menší míře za

pohonné hmoty o 1,3 % a za nepotravinářské zboží o 0,4 %. Meziročně tržby za pohonné hmoty v dubnu vzrostly o 12,3 %, za nepotravinářské zboží o 5,7 % a za potraviny o 3,7 %.

V dubnu meziročně rostly tržby ve všech segmentech maloobchodu (maloobchod kromě motorových vozidel). Dvouciferným tempem v případě kosmetiky a toaletních výrobků (11 %) a internetovým a zásilkovým obchodům (10,9 %). Solidně rostly tržby za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 6,7 % a za farmaceutické a zdravotnické zboží o 5,3 %. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se zvýšily o 3,9 % a ve specializovaných prodejnách potravin o 2,2 %.

Dubnový maloobchod potvrdil, že spotřebitelský apetit tuzemských domácností je solidní. V letošním 1. čtvrtletí byl sice růst spotřeby domácností utlumenější (jen 0,1 % k/k), ale lze předpokládat, že v dalších čtvrtletích dojde k jejímu zrychlení a spotřeba domácností bude hlavním motorem růstu české ekonomiky. Růst maloobchodu bude i nadále podporován růstem reálných mezd v kombinaci s nižší inflací a nízkou nezaměstnaností. V souhrnu za celý letošní rok lze podle mě očekávat růst maloobchodních tržeb v rozmezí 2,8 – 3,4 %.