zpět

Žádost o změnu zákona a boj s organizovaným zločinem v kontextu kryptoměn v Austrálii

11.4.2024

Žádost o změnu zákona týkajícího se kryptoměn jako je Bitcoin (BTC) byla podána v Queenslandu, druhém největším státě Austrálie, místním orgánem pro výkon práva. Komise pro boj s kriminalitou a korupcí (CCC) identifikovala mezery v současném zákoně, které umožňují nezákonné využívání kryptoměn a chce získat více pravomocí k jejich konfiskaci.

Reforma zákona o konfiskaci zločinných výnosů pro získání kryptoměn
Oficiální publikace CCC žádá o reformu zákona o konfiskaci zločinných výnosů z roku 2002. V prohlášení CCC zdůrazňuje časté využívání kryptoměn a dalších digitálních aktiv pro organizovaný zločin pomocí decentralizovaných finančních transakcí, které jsou obtížně dohledatelné. Komise uvádí, že mezi lety 2022 a 2023 bylo v Queenslandu praných prostředků prostřednictvím různých kanálů mezi 10 a 25 miliardami dolarů.
CCC identifikovala potřebu reformy v "7 prioritních oblastech" a učinila 10 doporučení pro "modernizaci režimu konfiskace majetku v Queenslandu". Kromě upřesnění trestního činu praní špinavých peněz, protože je to "v právním smyslu, ne funkční", CCC doporučuje, aby praní špinavých peněz zahrnovalo trestné činy spojené s kryptoměnami. Komise věří, že pravomoc zabavit kryptoměny je nezbytná k získání důkazů, přiřazení vlastnictví a kontroly pro snadnou identifikaci pachatelů a jejich zachování pro důkazní účely.
Podle CCC v současné době Zákon o právech a povinnostech policie z roku 2000 (PPRA) a Zákon o zločinu a korupci z roku 2001 (CC Act) v Queenslandu neposkytují orgánům pro výkon práva efektivní možnost zabavení digitálních aktiv jako důkazů. To je způsobeno tím, že není jasná definice "digitálního aktiva" a "není možné zabavit digitální aktivum (tak, aby se nad ním... mohla převzít kontrola)".
Jediná pravomoc k zabavení kryptoměn v Queenslandu, Austrálie
CCC také chce změnit způsob využívání zabavených aktiv. Komise uvádí, že zatímco jiné jurisdikce umožňují přesměrování zabavených aktiv na účely jako je kompenzace obětí a rehabilitace pachatelů, v Queenslandu neexistují taková ustanovení. V tomto státě vyžaduje CPCA, aby byly zabavené aktiva uloženy do konsolidovaných příjmů Queenslandu, což neumožňuje efektivní využití těchto aktiv.
Dalším doporučením CCC je výlučná pravomoc zabavit digitální aktiva. Současná pravidla sdílí odpovědnost za konfiskaci mezi Úřadem ředitele státního obžalobce (DPP) a CCC. Komise považuje současná pravidla pro provádění konfiskace za neefektivní z několika důvodů. Zaprvé neumožňuje rychlou odbornou právní pomoc při konfiskaci.
CCC se také obává, že to zvyšuje riziko pro DPP, protože od něj se očekává, že bude řešit občanské soudní spory a obžalovací pravomoci. Doporučením CCC zde je převzít "výlučnou odpovědnost za správu a provádění veškerých konfiskačních řízení a nezbytné zdroje pro tyto nové odpovědnosti.“
"Splnění výzvy vážné a organizované kriminality vyžaduje inovace, spolupráci mezi agenturami a významné investice. Vyžaduje také zákonodárství, které je přizpůsobeno účelu a dostatečně flexibilní k tomu, aby reagovalo na měnící se povahu zločinů, s nimiž se potýká," píše samotni komise.
Poslední doporučení CCC zahrnuje i větší transparentnost a spolupráci mezi orgány pro výkon práva a soudními orgány. Komise zdůrazňuje nutnost koordinovaného přístupu ke sledování a vyšetřování kryptoměnami spojené trestné činnosti. Dále navrhuje vytvoření specializovaného týmu pro kryptoměnovou kriminalitu, který by měl za úkol sběr důkazů a analyzování komplexních transakcí prováděných s využitím digitálních aktiv.