zpět

Vývoz luxusních aut do Ruska navzdory sankcím roste

20.10.2023

Navzdory koronavirové pandemii a sankcím ze Západu došlo v loňském roce k nárůstu počtu vyvezených luxusních automobilů na území Ruska. Oproti předpandemickému roku 2019 přesáhl tento růst hranici 250 procent. Oproti roku 2021 se počet exportovaných luxusních vozů s minimální cenovkou 10 milionů rublů (asi 2,1 milionu korun) zvýšil o 22 procent a dosáhl téměř dvacetitisícové hranice.

Z ruských dostupných dat je patrné, že nejvíce luxusních vozů (celkem 9 800) brázdí moskevské ulice. Druhý největší počet hodnotných aut (zhruba 2 000) se nachází v Petrohradě. Nejméně jsou luxusní vozy k vidění v řídce obydlených oblastech. Držiteli takových automobilů se v Rusku loni staly zejména fyzické osoby, kterých bylo zhruba 12 800. Na ruské firmy pak připadalo dalších 7 000 vozů.

Statistiky z Ruska jsou překvapující i proto, že Spojené státy, Evropská unie i další některé spřátelené země vývoz luxusních vozů do Ruska zakázaly. Šlo o reakci na invazi na ukrajinské území, ke kterému se Rusko nebálo odhodlat během února loňského roku.

Západní ekonomiky dlouhodobě obviňují Gruzii či Arménii, že v rozporu s uvalenými sankcemi umožnily reexport luxusních automobilů na ruské území. Možná i proto zůstává poptávka po luxusních vozech v Rusku vysoká.

Je možné, že vyšší poptávka po hodnotných automobilech může v Rusku souviset se snahou tamních subjektů zachránit postupně znehodnocující se úspory.

K vyššímu vývozu luxusních vozů do Ruska došlo i přesto, že cena aut v uplynulých měsících se poměrně silně zvýšila, a to mimo jiné i kvůli zvýšeným nákladům na takzvaný šedý dovoz. Nejdražším nakoupeným vozem bylo loni v Rusku Lamborghini Sian s cenovkou 300 milionů rublů. Tím nejvíce prodávaným vozem od značky Lamborghini se pak stal model Urus, který je možné si v Rusku pořídit za zhruba 56 milionů rublů.

Držitelé ruských luxusních vozů ale musí počítat s tím, že řada západních automobilek se již z ruského trhu stáhla. Tím se omezují možnosti k opravám. Jedinou variantou v podstatě zůstává paralelní dovoz, na který i řada ruských subjektů stále spoléhá. Obrátit se na oficiální servisní podporu západních automobilek není v podstatě možné.

V průběhu letošního září se každopádně ukázalo, že sankce západních zemí se vyplácí Číně. Ta se totiž snaží zaplnit jejich místo. Údaje CAAM ukazují, že za prvních sedm měsíců letošního roku se z Číny do Ruska vyvezlo celkem 464 tisíc automobilů. Po největší asijské ekonomice se v pomyslném žebříčku nacházelo na druhém místě Mexiko s 224 tisíci vozy.

Data rovněž ukazují, že čínské vozy se momentálně na celkových prodejích v Rusku podílejí asi 49 procenty. Přitom ještě v červnu roku 2021, a tedy před vypuknutím války na Ukrajině, se tento podíl pohyboval jen okolo sedmi procent. Čínské automobilky každopádně berou ruský trh vážně a snaží se zároveň vehementně přebírat továrny, které západní automobilky v posledních měsících uvolnily.

Pro čínské automobilky je ruský trh jakousi kompenzací za postupně slábnoucí trh v domácí Číně. Analytici dlouhodobě říkají, že Čína je nyní největším automobilovým trhem na světě.