
Trump slevuje z cel na auta
Donald Trump podepsal nový příkaz (executive order), kterým částečně zmírňuje 25% cla na dovoz automobilů a náhradních dílů. Tento krok přichází ve chvíli, kdy sílí tlak ze strany automobilek i analytiků, kteří varují před negativními dopady těchto cel na americkou výrobu, prodeje i konkurenceschopnost.
Trump při oznámení uvedl, že cílem změn je podpořit přechod automobilek k výrobě přímo v USA. „Nechceme je trestat. Chceme jim pomoci s tímto krátkodobým přechodem,“ uvedl. Tím podle něj vznikne prostor k vytváření nových pracovních míst a posílení amerického průmyslu.
Ministerstvo financí dodalo, že prezident Trump jednal jak s domácími, tak zahraničními výrobci, aby se našla schůdná cesta k relokaci výroby. Nový dekret umožní snazší dovoz vozidel sestavených v USA, i když obsahují zahraniční součástky, bez uvalení plné 25% sazby.
Konkrétně se zavádí roční sleva ve výši 3,75 % z prodejní ceny u vozidel, kde dovezené díly tvoří zhruba 15 % jejich hodnoty. V dalším roce by sleva klesla na 2,5 %. Tento systém má podle vládních představitelů automobilkám umožnit naplánovat nové investice, přesunout dodavatelské řetězce a rozšířit továrny.
Automobilky už podle všeho připravují první kroky. V nadcházejících týdnech mají být oznámeny nové směny, nábory i projekty na výstavbu výrobních závodů. Stellantis ve svém vyjádření uvedl, že vítá zmírnění tarifních opatření a plánuje další spolupráci s administrativou.
Generální ředitelka GM Mary Barra v reakci uvedla, že Trumpova iniciativa pomáhá vytvořit rovné podmínky pro americké firmy a podněcuje další investice do ekonomiky. Prezident Fordu Jim Farley navíc dodal, že jeho společnost je lídrem v domácí výrobě a očekává, že ostatní dovozci přehodnotí své strategie. Pokud by podle něj ostatní firmy vyráběly v USA v takovém rozsahu jako Ford, mohlo by se v zemi ročně smontovat o 4 miliony vozů více.
Analytici ale varují, že automobilový průmysl potřebuje stabilitu a dlouhodobé plánování. „Nelze jen tak z minuty na minutu přesunout výrobu. Vyžaduje to měsíce až roky a miliardové investice,“ říká Sam Fiorani z analytické společnosti AutoForecast Solutions. Náhlé změny tak podle něj mohou poškodit dlouhodobou efektivitu celého sektoru.
Trump se navíc rozhodl podepsat ještě druhý executive order, který má zabránit situaci, kdy by se jednotlivá cla na dovoz automobilů a jejich částí sčítala. Taková kombinace tarifů byla v minulosti považována za existenční hrozbu pro celý průmysl.
Podle dřívějších výpočtů ekonoma Arthura Laffera by nekompromisní tarifní režim zvýšil cenu vozidla v průměru o více než 4 700 dolarů. Jen za poslední měsíc se přitom průměrná cena nového vozu v USA vyšplhala na více než 47 000 dolarů.
Trump tak vysílá jasný signál: americká výroba má přednost, ale k dosažení cíle je potřeba automobilkám nabídnout prostor k adaptaci. Otázkou zůstává, jak rychle se podaří nové sliby proměnit v reálná pracovní místa a investice.