
Tesla čelí rozdílným prodejním trendům v Evropě
V únoru 2025 zaznamenala Tesla výrazné rozdíly v prodejích na evropském trhu. Zatímco v Německu došlo k dramatickému poklesu registrací vozidel, ve Velké Británii prodeje naopak vzrostly. Za těmito rozdíly stojí nejen rostoucí konkurence čínských výrobců elektromobilů, ale také kontroverze spojené s výstupy Elona Muska na politické scéně.
V Německu se prodeje Tesly v únoru propadly o 76 % oproti stejnému měsíci v roce 2024, přičemž bylo registrováno pouze 1 429 vozů. Tento dramatický pokles kontrastuje s celkovým růstem německého trhu s elektromobily, který ve stejném období vzrostl o 31 %. Propad je částečně přičítán Muskovi a jeho veřejné podpoře krajně pravicové strany Alternativa pro Německo (AfD).
Muskova politická vyjádření vyvolala mezi německými spotřebiteli vlnu odporu a vedla k bojkotům značky Tesla. Mnoho zákazníků začalo preferovat jiné výrobce elektromobilů, a to zejména čínské značky, které nabízejí konkurenceschopné ceny a pokročilé technologie. Celkově se prodeje Tesly v Německu za první dva měsíce roku 2025 propadly o 70 %, což naznačuje dlouhodobý trend slábnutí jejího postavení na tamním trhu.
Na britském trhu se situace vyvíjí opačným směrem. Tesla zde v únoru zaznamenala meziroční nárůst prodejů o 21 %, přičemž na silnice vyjelo téměř 4 000 nových vozidel. Modely Y a 3 zůstávají v Británii nejoblíbenějšími vozy Tesly, což přispělo k růstu poptávky. Tento trend je v souladu s celkovým přijetím elektromobility ve Spojeném království, kde roste podíl elektrických vozů na trhu.
Elon Musk se v posledních měsících čím dál více angažuje v politice, což ovlivňuje vnímání jeho značky po celém světě. Vedle podpory krajně pravicové AfD v Německu byl Musk v USA jmenován do funkce vedoucího nového ministerstva pro efektivitu vlády (Department of Government Efficiency, DOGE) pod bývalým prezidentem Donaldem Trumpem. Tento úřad se zaměřuje na modernizaci federálních technologií, snižování počtu státních zaměstnanců a snižování vládních výdajů.
Tato angažovanost však vedla k negativním reakcím nejen mezi spotřebiteli, ale i mezi investory. Například Americká federace učitelů (AFT), která zastupuje 1,8 milionu členů, vyjádřila obavy ohledně poklesu hodnoty akcií Tesly, což má dopady na učitelské penzijní fondy.
Vedle politických faktorů čelí Tesla také narůstající konkurenci od čínských výrobců elektromobilů, jako jsou BYD, Geely a Leapmotor. Tito konkurenti nabízejí cenově dostupnější modely s pokročilými technologiemi, což ovlivňuje preference evropských zákazníků.
BYD například expanduje na evropský trh a postupně si získává stále větší podíl díky své strategii nízkých cen a moderních technologií, včetně inovativních baterií. Čínské automobilky tak představují pro Teslu vážnou hrozbu, protože dokáží nabídnout podobnou nebo lepší kvalitu za nižší cenu.
Vývoj prodejních čísel Tesly se odráží i na jejích akciích. Od začátku roku 2025 akcie Tesly ztratily přibližně 33 % své hodnoty, což odráží obavy investorů z poklesu prodejů, geopolitických problémů a rostoucí konkurence.
Ztráta důvěry mezi investory je důsledkem nejen poklesu tržeb na klíčových trzích, ale také nejasné strategie společnosti v Evropě. Tesla se nyní nachází v bodě, kdy bude muset přehodnotit svůj přístup k evropskému trhu a rozhodnout se, zda bude schopna reagovat na stále agresivnější konkurenci.
Pro Teslu je Evropa jedním z nejdůležitějších trhů, ale její pozice zde není tak pevná jako dříve. Propad prodejů v Německu a politické kontroverze spojené s Muskem naznačují, že Tesla bude muset přizpůsobit svou strategii, pokud si chce udržet svou konkurenceschopnost.