zpět

Osobnost týdne: Miroslav Pachl, JOUTRIP LTD, odštěpný závod

Miroslav Pachl je ředitelem Společnosti JOUTRIP LTD, odštěpný závod, která zajišťuje čínský vízový servis zaměřující se především na obchodní klientelu. Firma zakládá společnosti v Hongkongu, o které se následně stará ve spolupráci s hongkongskými partnery. Zároveň zde každé nově založené firmě pomáhá otevřít bankovní účet.

Společnost také zajišťuje zpracování účetnictví, podání daňových přiznání a auditu, hlídá termíny, přebírá poštu od úřadů a následně informuje klienty.

Miroslav Pachl navštěvuje Čínu přes 20 let a v tamním prostředí se velmi dobře orientuje. Díky nabitým znalostem a získaným zkušenostem z čínského trhu začal se svou společností otevírat dveře do Číny českým a slovenským obchodníkům. S JOUTRIP LTD, odštěpný závod získáte vízum do Číny rychle a spolehlivě.

Jaké byly vaše začátky v podnikání a co byste v dnešní době doporučili těm, kteří si chtějí také splnit své podnikatelské sny?

V roce 1998 byl nástup mobilních telefonů a já využil této příležitosti. Nejprve jsem nakupoval příslušenství od překupníků z Polska, ale chtěl jsem se dostat přímo k výrobcům, což byli Číňané. Bylo těžké jim vysvětlit, že Česko je malá země a já si v tu dobu nemohl dovolit objednávat od každého kusu výrobku 10,000 – 100,000 kusů. Potřeboval jsem tak 100 kusů od každého, abych to ufinancoval. Zakoupil jsem letenku a vydal se s mojí lámavou angličtinou přímo do čínských výrobních fabrik. Tam se mi podařilo přemluvit čínské majitele, aby mi prodávali menší počty kusů. Bylo to jedno z mých nejlepších rozhodnutí, které jsem kdy udělal. Produkty jsem následně prodával do velkoobchodů s minimálně 1000% ziskem. Do maloobchodního prodeje to bylo podstatně výše. Byly to zlaté časy.

Takže rada těm, jenž si chtějí splnit své podnikatelské sny zní: Nebojte se udělat jakýkoliv krok, který vás může dovést k cíli. I když to bude špatný krok, budete mít z toho ponaučení. Jak říkám svým dcerám „Chytrých lidí je na světě spousty, ale těch odvážných málo…“. Buďte těmi odvážnými : ). A samozřejmě je důležité si věřit, že to dokážete. Být o tom hluboce uvnitř přesvědčeni, nesmí být žádné pochybnosti.

Jak na vás doléhá mezinárodní situace a inflace, se kterou se aktuálně potýkáme?

Od ledna 2020, kdy propukl v Číně Covid-19 a ta se následně uzavřela světu, což dá se říci, trvá až do dnešního dne. Byznys nám spadl s čínskými vízy doslova na nulu. Obvykle jsme zajistili služby pro téměř tisíc klientů ročně. Na podzim v roce 2020 jsme zajistili vízum pouze pěti klientům, v roce 2021 to bylo osm klientů a letos je to zatím cirka 20 klientů. Takže ztráty obrovské nejen finanční, ale bohužel se to promítlo i do mého psychického zdraví.

Co se týče správy firem v Hongkongu, tak většiny klientům to přestávalo dávat smysl a za poslední dva roky pozavírali své firmy. Takže opět obrovský propad. Osobně si z toho beru ponaučení, že mít podnikatelské aktivity, jež jsou závislé na jednom regionu (Čína, Hongkong) je strategicky nepromyšlené. Nikdy bych nepředpokládal, že by se něco podobného mohlo někdy stát. Poučení do budoucna.

Kde spatřujete největší výhody českých podnikatelů? V čem za zbytkem světa pokulháváme a co je naopak naší rozdílovou kvalitou?

Všeobecně náš národ disponuje velice moudrými lidmi. Důkazem je mnoho významných milníků zejména v oblasti jedinečných technologií. Navíc díky globálnímu internetu můžete prodávat své produkty nebo služby po celém světě, což si hodně českých podnikatelů uvědomuje a využívá toho. Podívejte se zpět např. pět let, kolik českých podnikatelů udělalo úspěšné exity, případně získali obrovské investice do svých projektů. Já osobně mám z toho velikou radost a obdivuji je.

V čem pokulháváme? Zbytek světa je široký pojem, neboť někde jsme o desítky let napřed a jinde zase o desítky let pozadu. Je to složité téma, protože ti, kdo tvoří zákony a nařízení, tak jsou tam pouze na určitou dobu, než se vymění. Ti, kdo přijdou po nich, tak mají zase své ambice. A takto je to stále dokola. Tím pádem je to problém pro celou naši společnost, abychom jako stát mohli soustavně růst.

Vztahy s klienty jsou pro byznys klíčové. Každá firma má svůj způsob, jak se je snaží udržet a podpořit. Jak k této věci přistupuje vaše firma?

Naše podnikání je založené zejména na kvalitních službách. Reklamu a celkově marketing jsem nikdy moc rozšířeně neřešil, pouze v omezené míře. Většina klientů k nám přichází na doporučení, což je pro mě ta nejefektivnější a zároveň nejlevnější reklama. Ke každému klientovi přistupujeme individuálně a v rámci možností se snažíme vždy vyjít vstříc.

Pracujeme rychle, precizně a spolehlivě. Jsme partnery českých, čínských i hongkongských vládních agentur. Navíc Čínu navštěvuji přes 20 let, takže dokážu klientům s hodně věcmi a záležitostmi poradit, pomoci. Mohou se na nás obrátit během večerních hodin, o víkendech, svátcích apod. To jsou bonusy, jež klienti rádi ocení.

Když potřebujete dobít „baterky“, najít novou inspiraci nebo se jen zrelaxovat a pobavit, jaký je váš recept?

Nejvíce dobíjím energii na dovolených, což je zejména v přírodě na horách nebo při pobytu u moře. Doslova si užívám těchto relaxačních dnů. Občas mi proběhnou hlavou nové nápady. Z těch týdenních rutin občasné procházky po okolí a denních rutin, zejména kvalitní osmihodinový spánek.

Co by každý člověk měl podle vás alespoň jednou za život udělat?

Zeptat se sám sebe, proč jsem se právě já narodil na tomto světě a jak tomuto světu mohu pomoci? Jaké mám zde poslání? Osobně doporučuji číst, co nejvíce to jen jde. Tím nemám na mysli bulvární články, ale knihy, ze kterých se něco naučíte, dozvíte. A těch je překvapivě hodně. Cestování mě bavilo vždy a je krásné poznávat cizí země a světadíly. U nás v Česku nebo v sousedních zemích je taktéž nespočet krásných míst, které stojí navštívit.

A co prožít? To, po čem každý ve své duši touží! :-)